Followers

Saturday, January 19, 2013

Tanya nama bukan sebab nak ngurat awak..

Bertugas sebagai Eksekutif Jualan  memberikan aku banyak ilmu dan cara bergaul dengan masyarakat. Antaranya adalah sentiasa cuba mendapat dan mengingat nama orang. Kita akan rasa dihargai apabila nama kita disebut kerana itulah pemberian ibu bapa kita. Begitu jugalah namaku MOHD NOOR AZAM BIN ATEH.

Kisah ini berlaku pada hari ini di sebuah kedai telefon di dalam pasaraya di Tampoi Johor. Aku berminat membeli sebuah telefon dan kebetulan seorang gadis melayani aku dan keluarga (wife ada sama okehhh). Setelah berbincang kami sepakat untuk ke kedai lain bagi membandingkan harga. Manis juga gadis yang melayan kami tadi. Hehehee. Setelah penat berpusing, harga yang gadis tadi tawarkan lebih murah dan siap dengan extra gift. So aku ambil keputusan untuk ke kedai itu semula.

Tapi wife dah lapar banget memandangkan tengah hari tadi tak makan nasi. Jadi aku tinggalkan dia dan anak-anak di Restoran Singgah Selalu dan dia terus order Mee Hoon sup serta nescafe tarik.

Aku lantas menuju ke kedai pertama tadi dan mengharapkan gadis yang sama ada untuk melayan aku. Bukan apa,aku tau dia akan dapat komisen dengan pembelian aku nanti. Sebabnya dari awal dia sah attend aku,so dialah yang berhak dapat komisen. Itulah juga yang aku sentiasa harapkan loyalty daripada customers aku.

Sampai sahaja di kedai, aku lihay dia tengah attend satu customer. Takpe,aku tunggu walaupun ada rakannya cuba membantu aku.

"Tq, saya tunggu dia",jelasku sambil muncung menuju ke arah gadis melayu tersebut.

Setelah habis melayani pelanggan tadi,dia terus datang ke arahku sambil tersenyum. Aku membalas senyuman tersebut sambil jari telunjuk menghala ke arah telefon yang aku dah berkenan.

"Jadi beli ye abang?'

"Yup, harga kat tempat awak lagi murah"

Setelah memastikan semua aksesori dan telefon tersebut berfungsi, dia mengeluarkan resit seraya aku menghulurkan wang. Dan seperti biasa aku bertanya,

"NAMA AWAK SIAPA YE?", tanpa rasa bersalah aku bertanya.

Dia terkedu dan terus memandang tepat ke arahku.

"EH??ABANG NAK BUAT APA? SAYA DAH ADA BOYFRIEND LA!"

Eh...aku salah tanya ke..

"BUKAN SAYA NAK BERKENALAN DENGAN AWAK,SAYA MEMANG SUKA TANYA NAMA ORANG BILA BERURUSAN. JADI KALAU ADA MASALAH ATAU NAK BELI LAGI,SAYA AKAN CARI AWAK",jelasku sambil ada rasa sikit bersalah.

Setelah selesai aku terus memegang plastik beg bungkusan telefon tadi. Sebelum berlalu aku pusing sikit ke arah gadis melayu tadi.

"Terima kasih Farra!"

Dia tersenyum.. Aku tak tau dia senyum sebab malu dengan aku atau rasa seronok apabila namanya disebut oleh pelanggan yang menghargainya. Mungkin aku pelanggannya yang pertama menyebut namanya..

Tak kiralah apa pangkat dan darjat,tinggi atau rendah. Sentiasalah hormat dan hargai kerana di mata Allah ialah IMAN yang membezakannya..

Akupun berlalu pergi sambil tersenyum juga. :-)

(gambar hanyalah sekadar hiasan)

No comments: