Followers

Monday, November 22, 2010

Tiram Indoor Water Theme Park..satu hari yang penat..

Hari ini Isnin 22/11//2010 adalah hari cuti umum sempena Hari Keputeraan Sultan Johor. Kebetulan aku bercuti hari ini. Maka dari semalam dah plan nak bawak family dan adik-adik ipar (abg ipar mithali..hehehe) jalan-jalan. Plan pada mulanya nak ke La Stella Water Park kat Kempas, tapi memandangkan takut hari hujan maka aku terus menukar plan ke Tiram Indoor Water Theme Park..Shaiful yang mencadangkan aku ke sana. Kalau tak best jaga ko epul!!

Tiram Indoor Water Park adalah merupakan Taman Air Tertutup (Indoor Water Park) yang pertama di negeri Johor dibina dalam kompleks beli belah Today’s Mall, bandar Ulu Tiram, Jalan Kota Tinggi.

Tiram indoor Water Park mempunyai kolam dengan keluasan 26,000 kaki persegi disamping permainan-permainan lain boleh menampung sehingga 1000 pengunjung dalam satu masa.

Bayaran masuk yang dikenakan ialah seperti berikut;


Hari Biasa

Hujung Minggu & Cuti Awam

Dewasa RM 15.00 RM 20.00
Kanak-Kanak (4-12 tahun) RM 10.00 RM 15.00

Pengunjung-pengunjung Tiram Indoor Water Park juga boleh menikmati kemudahan-kemudahan lain yang disediakan di Today’s Mall seperti panggung Wayang, Karaoke, food outlet disamping membeli-belah.

Melalui highway Pasir Gudang perjalanan agak lancar dan tak jem. Kami bertolak pada pukul 10.00am selepas sarapan. Kali ni aku bawa wife, Iman (anak sulung) dan adik-adik ipar seramai 3 orang. Muhammad Afif tinggal uma mak..hehehe. Lebih kurang 10.30am kami sampai. Lebih kurang 6km daripada Jusco Tebrau City..dekatlah tu. Senang je nak cari..Bangunan Today's Mall di berada di sebelah kiri jadi tak perlulah untuk belok menyeberangi jalan. Mencari parking tiada masalah..tak ramai juga orang.Mungkin kerana kami tiba awal. Fida dan keluarga tak dapat follow sebab ada hal. Maka hanya kami sahaja.

Iman meragam nak turun..

Kalau Afif ada lagi best!

Adik-adik iparku..

Aku parking betul-betul depan pintu masuk. Senang sikit nak letak barang-barang nanti lepas mandi..pastu ble jalan-jalan.

Aku membayar tiket berjumlah RM85.00. Macam biasa kami diberi pelekat tangan. Namun pada sesiapa yang hanya masuk dan tak mandi (mungkin sekadar meneman atau menjadi tukang jaga barang) hanya dikenakan charge separuh harga (RM10.00) Aku ngan wife memang plan nak mandi sebab siapa nak pegang Iman nanti. Setelah meletak barang-barang (beg, selipar) ke dalam peti keselamatan (RM3.00 untuk satu token) apalagi..serbuuuuu!!

Iman kesejukan..airnya agak sejuk memandangkan ia berada di dalan bangunan yang berhawa dingin. Sewa pelampung kanak-kanak RM5.00 namun deposit RM5.00 dikenakan. So kena bayar RM10.00. Tapi Iman tak nak naik lak. Last-last adik-adik ipar aku yang main. Setiap tiang seri di dalam Theme Park ini dihias dengan simen pero berbentuk sotong, ikan dan hidupan laut yang lain. Memang menarik. Daripada segi keselamatan memang ada LifeGuard yang standby. Ia seperti satu kolam yang besar. Kalu ikut kedalam air adalah jejak sampai peha aku. Korang agak-agak je la.heheh. Ada permainan gelongsor air yang besar namun tidak panjang macam kat Gambang,Kuantan yang kami pergi dahulu.

Banana boat ni free jek..mainlah puas2!


Tu gelongsor besar..nampak ke?

Mummy xde..jadi cameraman..

Lari..lari..ada sotong besar!

Pada aku untuk bawak anak-anak memang berbaloi. Bagi golongan dewasa agak kureng sikit la..Tapi berbaloi gak untuk 1st Indoor Water Theme Park di Johor ni..

Selepas mandi kami pergi melantak..Ada satu restoren 'Bangkok Village' yang menyediakan makanan melayu dan Thai..Dia punya Tomyam memang caraaa habiss!! Takleh handle kesedapannya.. Menu tengah hari adalah Tomyam Seafood, Ikan Siakap Stim masak sos kicap, Kerabu mangga dan nasi putih..okeylah makan 5 orang baru RM57.00.

Selepas makan dengan pantasnya aku mengajak semua untuk gi tengok cite wayang apa yang best..Nak cari movie yang ada 3D. maklumlah tak pernah tengok. Iman lak tadi masa makan dia tido..so aku rasa time yang canteek la untuk nonton, tapi pandai lak dia,lepas bayar tiket (RM18.00 untuk 3D movie) dia boleh bangun lak. Kami menonton cerita MEGAMIND. Mula-mula Iman duduk diam. Tapi dia pelik gaklah tengok kami semua memakai cermin mata khas untuk 3D movie. Tak sampai separuh cerita, Iman boleh main tangga..nak jalan-jalan. Siap boleh jerit-jerit lak. Maka aku dengan rela hati keluar dari Panggung dan ajak Iman ke Amusement Park. Tengok je lah gelagat dia..heheh

Siap tukar gear tuhh

Iman dapat kawan baru..(anak sapa ntah)

Iman nak tgk cite apa?

Comelll!!

Bukan main lagi dia eh..

Rumah hantu...aarrgghhh!!

Mummy dan adik-adik ipar masih lagi di dalam. Ada lagi 45 minit untuk aku melayan Iman. Jom Iman kita main naik keta!. Ingat lagi kecik-kecik aku sampai golek-golek kat lantai nak main benda alah ni.


Penuh semangat!


Hehehe...Tu yang aku dengan pantas beli token sebab xnak sifat tu diwarisi anak aku ni.hahaha..Setelah puas menunggu dan diaorang kuar..kami pun pulang dengan diiringi hujan lebat. Balik pun tak berapa jem di highway Pasir Gudang.

On the way balik aku ajak semua melihat sebentar rumah baru kami di Nusa Idaman. Aku memang dah selalu tengok. Diaorang jarang tengok sejak rumah dah 50% siap ni..

Yeah yeah!

Hujung tahun depan InsyaAllah kami akan berpindah ke rumah baru. Banyak kena prepare nih.

Malam dalam pukul 8.30 aku dah lapar balik. Maka dengan pantas Mummy buat kuah marinade dan aku potong daging..nak buat lamb chop.

Pakai elektrik..
laapar!!!

Kebetulan aku ada tempat grill electric hadiah daripada rakan sekerja di Nusa Idaman. Yang best nya tempat grill ni tak payah guna arang (sebab elektrik) dan cepat! Peram daging dalam 1 jam..maka nasib ko lah daging kena grill..Alhamdulillah..

Satu hari yang penuh dengan aktiviti. Rasa puas..Esok dan lusa aku cuti lagi. tapi wife keje..tinggallah rumah sorang-sorang. Apa nak buat ek???

No comments: