Followers

Wednesday, November 24, 2010

Mengenali Jenis-Jenis Jurujual

Di petik daripada http://ijaicool.blogspot.com untuk dikongsi bersama.

Anda pasti pernah mengalami situasi di mana anda telah diapproach oleh jurujual ketika berjalan-jalan di pusat membeli belah. Bukan setakat di pusat membeli belah, kadang-kadang mereka turut menghantui kita ketika sedang membaham di restoran ataupun sedang enak menggauli isteri di rumah. Most of the time memang annoying bukan? Well kita tidak boleh cakap mereka babi kerana itu memang tugas mereka. Kita taknak beli, tetapi kita kesian tengok muka menagih simpati makcik yang jual kerepek ubi itu. Jadi di sini saya ingin berkongsi tips-tips untuk mengenali jenis-jenis jurujual dan cara-cara hendak mengatasi mereka.

Jurujual Stalker

Jurujual stalker ialah jurujual yang sering mengikut anda tanpa mengeluarkan sebarang bunyi. Jika anda sedang membelek-belek baju dedah payu dara di butik kegemaran anda, kemudian ada seorang jurujual asyik berdiri di sebelah anda tanpa sebarang ekspresi, mesti terbantut nafsu shopping anda bukan? Kadang-kadang kita nak Windows 7 shopping je pun. Mudah sahaja untuk buat mereka pergi. Contoh, jika anda hendak membeli spek mata hitam, anda jangan cuba try test di muka anda di hadapan cermin. Sebaliknya, anda sarungkan kat terus kat muka dia kemudian beri komen ok ke tak. Samala kalau nak beli tudung, lilitkan terus gaya tudung Yuna kat kepada jurujual Cina itu Jika anda hendak membeli bra, sarungkan sahaja saiz b cup anda ke dadanya. kemudian decidela nak beli atau tidak.

Jurujual Cerekarama

Jurujual cerekarama ialah jurujual yang akan mendengarkan anda kisah hidupnya yang sayu dan layak untuk memasuki slot Bersamamu TV3 bagi meraih simpati anda untuk menjual produk mereka. Ini selalunya dilakukan oleh makcik-makcik yang menjual buku keagamaan yang membawa anak kecil untuk menambah efek hiba. Takpe, anda pun bukakla cerita sedih anda pulak. Ceritala pasal kematian kucing anda ke, pasal anda tak sunat lagi ke or apa apala yang sedih mesti mereka boring dan beredar.

Jurujual Arbok

Jurujual arbok selalunya bekerja di booth-booth menjual minyak wangi ataupun alat solek. Pergi sahaja Sogo tingkat bawah tu mesti nampak tubuh mereka yang sasa dan berpayu serta wajah licin tanpa jerawat. Mereka ini bagus sebenarnya kerana tidak mengamalkan diskriminasi rupa dan berat badan. Semua orang mereka panggil untuk dimekapkan tapi kalau korang tak beli lepas mencuba memang nahasla korang kena laser. Gelenyah uols.

Jurujual Kurang Upaya

Anda sedang asyik membaham mee goreng mamak di Ameerali sambil menonton liga perdana Inggeris, lepas tu ada pula pakcik buta yang datang menjual tisu. Mereka ni sebenarnya sindiket cepat kaya yang mengeksloitasikan orang cacat, korang jangan terpedaya. Lagipun buat apa nak beli tisu kan ada sahaja tisu percuma di atas meja nak lagi best boleh je order roti tisu. Cara mengatasinya mudah sahaja, anda senyap-senyaplah pindah ke meja lain. Tak mengapa, dia buta tak nampak punya. Nak lagi kurang ajar anda suapkan sahaja mee goreng ke mulutnya.

Kat Sungei Wang pula ada jurujual pekak. Ketika anda sedang duduk membaham dia datang bawa 'teks' suruh anda baca dan teks itu berbunyi lebih kurang begini;

"Saya pekak tapi saya berbakat dalam bidang seni. Belilah hasil kerastangan saya ini RM10 sahaja. Walaupun kami pekak kami dapat mendengar kebaikan hati anda"

RM10 pork ji sung kau. Jual origami buat pakai kertas manila baik suruh sepupu aku Mahdi buat. Lagipun mereka bukan pekak betul pun. Nak test senang sahaja, cuba bagi isyarat tangan macam dalam berita TV1 tu tunjuk jari tengah ke tengok diorang faham atau tidak.

Jurujual Kongsi Gelap

Jangan main-main dengan mereka. Boleh cedera anda ataupun harta anda jika anda tersilap langkah berurusan dengan jurujual sebegini. Anda boleh berjumpa jurujual samseng sebegini di sekitar kawasan tempat letak kereta di Kuala Lumpur. Nampak sahaja kereta anda masuk parking, mereka akan berlagak sebagai atendan tempat letak kereta melambai-lambai tangan mereka mencari spot kosong untuk anda. Anda bukak sahaja pintu kereta mereka tanpa disuruh akan menyepray kereta anda dengan produk penghapus kotoran mereka. Menurut mereka, semua kesan degil termasuk cecair mimpi basah dapat dihilangkan dengan hanya sekali semburan. Badan mereka tough macam Anas, pakai subang dan ada tatu gambar almari di bahu mereka. Mereka akan indimidate anda dengan nada yang keras dan kasar. Tanpa disedari kau pasti akan mengeluarkan RM 25 untuk membeli produk itu akibat cemas.

Kat Petaling Street, jangan sekali-kali anda sentuh ataupun sekali tengok jersey ciplak melebihi 5 saat jika anda tiada niat untuk membelinya, otherwise anda memang akan diburu dan dicarut dalam bahasa Kantonis.

Jurujual rumah ke rumah

Anda sedang berehat-rehat di rumah di hujung minggu, kemudian terdengar orang memberi salam hendak menjual sticker-sticker ayat suci ataupun poster keagamaan di luar rumah. Anda tidak perlu buat apa-apa, jawab sahaja salam mereka tapi tak perlu buka pintu. Mama aku selalu buat macam tu haa haa.

Jurujual Jualan Langsung / MLM

Jika rakan anda yang tidak rapat tiba-tiba bersikap mesra dan ghairah dengan anda, itu tandanya dia sudah menjadi jurujual jualan langsung ataupun pemasaran bertingkat-tingkat (MLM). Mereka ini golongan yang tidak pernah berputus asa, so mereka akan sentiasa memujuk rayu anda untuk menyertai mereka. Jadi jika mereka tiba-tiba bermain bola dengan anda dan mengajak anda minum di maplay yang berdekatan, bersediah kalian mendengar kata-kata pembuka semangat selama 20 minit sebelum mendedahkan teknik MLM mereka.

No comments: