Followers

Monday, January 28, 2013

Aku dulu pernah jadi cashier jugak!

Aku pernah jadi cashier di sebuah pasaraya di Segamat ketika masih belajar bagi mencari duit tambahan. Maklumlah,duduk luar. So kena ada duit lebih sikit. Pernah attend Normala Samsudin (rumah mak dia di Segamat. Cantik orangnya).

Bukan nak kata aku hebat,tapi kalau masuk challenge cashier,confirm aku menang. Kebanyakkan cashier yang aku jumpa langsung tak ada ciri-ciri seorang cashier yang efektif. Patut Malaysia ni kena buat pertandingan cashier terbaik. Bagi aku ada beberapa kriteria cashier yang bagus. (Ini apa yang aku buat dan belajar) bagi menyenangkan pelanggan dan buat pelanggan suka.

Antaranya:
1. Sentiasa bersedia dan bersemangat.
2. Setiasa senyum walaupun masa tu penat nak mampus. Kadang-kadang tak boleh duduk langsung.
3. Perlu kerja dengan pantas dari segi pemilihan plastik beg,susunan jenis barang, sentiasa standby dengan kod barang (kadang2 ada yang tak boleh dibaca,especially hot item)
4. Eye contact dengan pelanggan untuk 1st time approach dan masa transaksi payment sambil tersenyum.
5. JUJUR dalam pemberian wang kembali terutama syiling 5 dan 1 sen. (tapi kebanyakkan bos suruh bundarkan) aku tak pernah buat sebab aku tak suka sistem tu.
6. Bersih dan kemas. Jangan selebet  ex. baju terkeluar.
7. Offer barang lain (kan ada gula-gula or any small things kat tepi kaunter tu.). Bos pun suka sebab bagi lakukan jualan,p sebab biasanya setiap kaunterkan ada CCTV. Heeheh

Itu antaranya. Namun yang paling penting sekali adalah PANTAS!!. Kalau lembab, baik berhenti jadi cashier.

Namun bagi pelanggan pula,TOLONGLAH susun barang korang before bayar tu ikut jenis ex. Frozen food, makanan, racun, tin. Jadi cashier pun senang nak susun dalam plastik. Korangpun sure suka sebab cepat dan barang tak bercampur. Apa perasaan korang kalau minch meat korang satu beg plastik dengan Ridsect?? Bengangkan? Cashier pun manusia. Saling tolong menolongla. Memang aku dari dulu akan susun barang di kaunter before bayar sampaikan cashier pelik tengok aku susun teratur. Sebab aku nak cepat dan dia pun pasti akan cepat dengan susunan aku tu.

Itu saja untuk kali ni. Hormatilah cashier anda. Cashier pun jadilah efektif dan pantas. Korang pernah tengok tak cite omputih pasal skillfull cashier? Aku lupa tajuk dia. Tapi memang cool dan stylo cara dia susun barang dengan kepantasan yang mabeles!

No comments: